Tuesday, December 5, 2017

Story Sack atau Karung Cerita

Karung cerita secara ringkasnya ialah sebuah beg yang mengandungi oelbagai bahan aktiviti berdasarkan sesebuah buku cerita.

Pilih sebuah buku cerita yang ingin anda bacakan kepada anak-anak.

Kedua, fikirkan beberapa aktiviti tambahan yang menyeronokkan sebagai pengayaan dan pengukuhan kepada cerita tersebut.

Misalnya, kita memilih tajuk Nabi Yunus dan Ikan Nun. KIta boleh jadikan karung cerita seperti ini :

1. Sediakan buku cerita atau anda bina buku cerita sendiri.

2. Sediakan templat permainan mencari perkataan (word search) yang terdapat dalam cerita seperti nabi, ikan, kota, laut dan lain-lain.

3. Sediakan replika haiwan mini di dalam laut sebagai aktiviti tambahan anak mengenal haiwan dalam laut seperti ikan, ikan paus, sotong, udang dan kuda laut. Haiwan mini ini biasanya boleh didapati di Mr DIY atau seumpamanya.

4. Membina I Spy Bottle dengan memasukkan beras atau gel rambut dan haiwan mini ke dalam botol. Anak akan goncang dan cari haiwan. Jika terjumoa, anak akan tanda ☑ pada senarai yang diberikan. Pastikan botol I Spy ini telah diselotep dengan kemas bagi mengelakkannya terbuka.

5. Membina jigsaw puzzle gambar kapal di laut.

6. Menyediakan langkah demi langkah membina origami kapal dan ikan.

7. Menyediakan kolaj kapal berserta bahan seperti templat kapal, gam dan kertas warna.

Sebenarnya ada 101 cara lagi menjadikan karung cerita anda menyeronokkan. Yang pasti, anda ketahui dahulu minat dan kecenderungan anak sebelum menyediakan aktiviti. Jika anak tidak suka mewarna, fikirkan aktiviti lain seperti menampak untuk membuatkan anak terlibat dalam aktiviti dengan seronok.

No comments:

Post a Comment