Thursday, December 21, 2017

Aktiviti Mudah Di Rumah Merangsang Bayi Anda

Semasa awal pertumbuhan usia bayi, mereka cenderung memerhatikan benda dan orang di sekeliling. Waktu ini mereka akan mula explore benda di sekeliling. Apabila mereka mula menjulur, merangkak dan sebagainya, kita perlu berjaga-jaga supaya objek yang masuk ke dalam mulut bayi adalah selamat dan dikawal.

Saya percaya pentingnya Al-Quran diperdengarkan sejak kecil mampu merangsang otak berfungsi dengan lebih baik. Selain merangsang fungsi otak bayi, jangan dilupakan al-Quran sebagai terapi terbaik bayi :)

Baik, saya ingin berkongsi idea aktiviti yang boleh dilakukan bersama bayi di rumah berdasarkan pengalaman dan pembacaan. Umur bayi adalah umum dan catatan ini cenderung kepada bayi berusia setahun dan ke atas :

Cahaya

Bayi memang sukakan cahaya. Paling mudah kita bermain bayang-bayang dengannya. Tutup lampu, pasangkan lampu suluh atau lampu dari telefon dan mula membuat bentuk menggunakan jari atau tisu berwarna.

Botol

Gunakan botol lutsinar atau botol mineral. Isikan air berwarna yang ditambah serbuk glitter,goncangkan dan beri anak main atau boleh juga dibuatkan I Spy Bottle.

Benda bergerak (mobile)

Boleh gantungkan permainan mobile mengikut kesesuaian ketinggian dan pastikan ianya selamat dari bayi anda. Ada bayi yang leka dengan benda-benda ini namun tidak kurang ada yang tidak peduli pun. Hehe, ikutlah tahap perkembangan anak.

No comments:

Post a Comment