Sunday, December 24, 2017

Melazimi zikir pagi petang

Zikir pagi petang merupakan amalan Rasulullah Sollallahu Alaihi Wasallam. Ia seharusnya diamalkan pada masa kini di mana sunnah nabi dipersendakan atau disia-siakan. (Dr Abdul Basit bin Abdul Rahman).

Buku zikir pagi petang di pasaran ada banyak, Antara yang kami gunakan :

1) Zikir pagi petang yang disusun oleh Dr Abdul Basit Abdul Rahman terbitan Telaga Biru. Ada 2 versi : tulisan rumi (kulit coklat kuning) dan tulisan jawi (kulit hijau). Harganya RM4.00

2) Perisai Muslim.
- Himpunan doa yang diambil dari sumber hadis sahih. Asalnya disusun oleh Sheikh Dr Said bin Ali Wahf Al-Qahtani. Kemudian diterjemah dan disusun ke bahasa Melayu oleh Dr Abdul Basit Abdul Rahman.


Mulakan dengan secara tidak formal iaitu ibu ayah membaca terlebih dahulu sambil anak mendengar atau di baca semasa bersiar-siar, di dalam kereta, membersihkan rumah lama-kelamaan anak boleh mula ikut dan hafal bersama-sama.

Menggalakkan anak membaca zikir pagi petang


Jadikan rutin membacanya selepas solat Subuh dan selepas Asar atau Maghrib. Lakukan bersama-sama anak supaya anak melihat contoh yang baik dari ibu dan ayah.

Membaca kelebihan zikir dari hadis sahih mampu meningkatkan motivasi membacanya. Apabila anak sudah lancar, kebiasaannya anak akan mudah membacanya di mana-mana walaupun ketika terlupa membawanya bersama.

Nikmat membaca al-Quran lebih dirasai dengan izin Allah.

No comments:

Post a Comment