Setiap anak akan melalui beberapa peringkat perkembangan dalam hidup mereka. Kita fokuskan kepada enam tahun pertama dahulu. Bermula dengan mendapatkan carta perkembangan anak dan melalui pembacaan saya mula merangka pendekatan dan pembelajaran anak-anak. Sungguh, fitrah anak-anak ialah bermain.
Secara umumnya, saya melihat anak-anak dalam kategori audio learner, visual learner atau kinestethic learner. Daripada ciri-ciri ini saya mula menggunakan pendekatan pembelajaran yang sesuai dengan anak-anak.
Selain itu, kita perhatikan tahap kesediaan anak-anak sebelum ajar mengaji. Adakah anak ini sudah bersedia membaca buku atau belum, adakah anak ini sudah boleh menerima arahan untuk duduk membaca atau riang bermain di sekeliling rumah, dan adakah anak ini seronok apabila diajak mengaji atau mengamuk apabila mendengar perkataan mengaji iqra'?
Jangan paksa. Tunggu sehingga anak bersedia. Layanilah fitrah bermain sesuai dengan usianya.
No comments:
Post a Comment