Sunday, December 3, 2017

Aktiviti Bertema

Merancang awal boleh menjimatkan masa dan tenaga. Ibu boleh memberi tumpuan kepada aktiviti anak serta fokus kepada perkembangan anak. Hasilnya boleh dicatat di dalam buku sebagai rekod ibu. Berikut ialah cadangan aktiviti selama seminggu :

1. Kemahiran motor kasar.
2. Kemahiran motor halus.
3. Kraf.
4. Projek Seni.
5. Aktiviti bersama keluarga.
6. Aktiviti di luar rumah.
7. Aktiviti membaca.

Sebagai contoh, ibu mengambil tema Kisah Nabi Yunus dan Surah Al-Anbiya' ayat 87, maka perancangannya akan jadi begini :

1) Aktiviti membaca

- Ibu ayah boleh mulakan dengan bercerita (storytelling) menggunakan buku atau membuat props. Bukan satu kewajipan menyediakan latar cerita tetapi bukankah lebih seronok dan terkesan sekiranya dibantu dengan bahan lakonan?
- Saya pernah menggunakan gambar bersiri yang menceritakan kisah Nabi Yunus. Rujukan yang saya gunakan ialah Tafsir Ibnu Katsir, buku Ensiklopedia Al-Quran terbitan Darul Mughni dan Kisah Nabi Yunus terbitan Blue-T Publications.
- Saya tampal ilustrasi berwarna ini pada kalendar meja. Jadi semasa bercerita saya akan selak gambar menggambarkan situasi demi situasi.

2) Kraf dan projek seni.

- Membuat origami ikan paus dan bot dengan kertas dan mewarnakan hasilnya.
- Anak juga boleh membina bandar dari kotak dan botol terpakai di rumah. Balut dengan kertas putih dan hiaskan.
- Secara tidak langsung kita telah merangsang kemahiran motor halus anak.
- Atau anak-anak bina tempat diorama dengan bantuan ibu ayah. Bahan yang diperlukan ialah beg kertas coklat (brown paper bag) yang dihias menjadi bangunan yang menggambarkan Bandar Ninawa.

3) Kemahiran motor halus dan kemahiran motor kasar.

- Bermain dengan pasir dapat merangsang sensori anak. Apa kata bawa anak ke tepi pantai dan buat sesuatu berdasarkan kisah Nabi Yunus ini. Anak-anak lukiskan bandar tempat baginda tinggal atau sama-sama membina kapal menggunakan bahan yang ada di pantai. Ini dapat merangsang anak berfikir dan menyelesaikan masalah.

- Secara tidak langsung, aktiviti untuk nombor lima dan enam sudah dapat dilakukan serentak.



No comments:

Post a Comment